Edukacyjna Wartość Dodana (EWD)

Rok szkolny 2020/21

Co to jest EWD?

Do ewaluacji wyników i efektywności nauczania wykorzystuje się dwa rodzaje wskaźników egzaminacyjnych. Pierwszy z nich informuje o wynikach nauczania w danej szkole. Drugi typ ewaluacyjnych wskaźników egzaminacyjnych opisuje efektywność nauczania, czyli wykorzystanie przez szkołę zasobów „na wejściu”. Wskaźniki efektywności nauczania wyznacza się za pomocą metody edukacyjnej wartości dodanej – EWD. Metoda EWD to zestaw technik statystycznych pozwalających oszacować wkład szkoły w końcowe wyniki egzaminacyjne. Wkład ten nazywamy właśnie edukacyjną wartością dodaną. EWD jest egzaminacyjnym wskaźnikiem efektywności nauczania w danej szkole.

Wskaźniki matematyczne EWD

  • EWD jest miarą względną
  • EWD dla całej populacji wynosi zero
  • prawdopodobieństwo uzyskania dodatniej lub ujemnej EWD jest takie samo dla każdej szkoły, niezależnie od wyników uczniów na sprawdzianie
  • EWD jest cechą szkoły
  • EWD dodatnie oznacza, że szkoła pracuje ponadprzeciętnie
  • EWD jest zmienną losową (niepewność pomiarowa) i należy ją komunikować w przedziale ufności
  • długość przedziału ufności lub obszar powierzchni ufności zależy od liczby uczniów w szkole oraz od zróżnicowania ich wyników
  • dwie szkoły mają porównywalną efektywność, jeśli ich przedziały / powierzchnie ufności zachodzą na siebie

EWD to miara efektywności pracy szkoły w danym okresie, niezależna od wyników, jakie otrzymują uczniowie na wejściu.

Możliwe interpretacje:

1.EWD mówi, ile średnio szkoła dodaje swoim uczniom (w wymiarze punktów edukacyjnych) relatywnie do tego, ile inne szkoły dodają swoim uczniom.

2.EWD mówi o tym, jaki wynik (w stosunku do średniej) uzyskałaby szkoła, gdyby trafiła do niej losowa próbka z populacji zdającej egzaminy (gdyby struktura uczniów w szkole była taka sama jak w populacji).

3.EWD mówi o tym, jaki wynik (w stosunku do średniej) uzyskałaby szkoła, gdyby populacja charakteryzowała się taką samą strukturą uczniów, jaką ma dana szkoła.